Onderzoeksresultaten

IPS voor begeleiding naar werk is wetenschappelijk bewezen effectief. De eerste onderzoeken naar de uitbreiding van de IPS-principes naar Supported Education, specifiek gericht op jonge cliënten in de vroege fasen van een psychose, laten positieve resultaten zien (Nuechterlein et al., 2008).

Ook recenter onderzoek toont aan dat het verbreden van IPS richting onderwijswensen van mensen met psychische problemen goed uitvoerbaar is (Ellison et al., 2015) en positieve effecten oplevert (Rinaldi et al., 2010; Killackey et al., 2017; Nuechterlein et al., 2020).

IPS Onderwijs en begeleid leren

Begeleid Leren is een methode gebaseerd op de Individuele Rehabilitatie Benadering (IRB), die jongeren met psychische aandoeningen ondersteunt bij het verkennen, kiezen, verkrijgen en behouden van een reguliere opleiding. De IRB biedt daarnaast ook mogelijkheden om de verbinding tussen leren en werken te leggen. Meer info: www.begeleidleren.nl

Het belangrijkste verschil met Begeleid Leren is dat IPS Onderwijs een grotere nadruk legt op de integrale benadering van behandeling en onderwijs/arbeid. Deze integrale aanpak maakt IPS voor werk zeer effectief bij mensen met ernstige psychische aandoeningen. Naar verwachting geldt ditzelfde voor IPS Onderwijs bij jonge patiënten.