Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep
per 1 maart 2023
Op 1 maart 2023 treedt de Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep in werking. Deze regeling bevordert de inzet van de interventie Individuele Plaatsing en Steun (IPS) voor mensen met een psychische kwetsbaarheid die een bijstandsuitkering ontvangen of geen recht hebben op een uitkering maar wel werkzoekend zijn (de zogenoemde nuggers).
Ggz-instellingen die voldoen aan de kwaliteitseisen die UWV aan ggz-instellingen heeft gesteld in het kader van de uitvoering van IPS-trajecten voor de doelgroep van UWV (deze lijst is te vinden op www.divosa.nl/ips) kunnen bij gemeenten aanvragen indienen in 2023 en 2024 voor IPS-begeleiding. Ook de in 2022 gestarte IPS-trajecten kunnen met terugwerkende kracht worden aangevraagd bij gemeenten in het kader van deze regeling. Divosa ondersteunt gemeenten bij de implementatie. In het kader van de regeling kunnen er IPS-trajecten worden aangevraagd van 3 jaar voor mensen met een ernstige psychische aandoening en 2 jaar voor de mensen met een common mental disorder (CMD).
Doel
De Subsidieregeling IPS-trajecten voor de gemeentelijke doelgroep heeft als doel de inzet van IPS-trajecten voor mensen met een psychische kwetsbaarheid met een gemeentelijke uitkering te bevorderen. Individuele Plaatsing en Steun oftewel IPS, is een evidence-based re-integratiemethode voor mensen met een psychische aandoening. IPS bestaat uit een integraal traject van zorg, re-integratie en jobcoaching, startend vanuit een ggz-instelling.
Veel mensen met een psychische aandoening willen en kunnen werken maar hebben daar begeleiding bij nodig. Werk bevordert het herstel en de huidige krappe arbeidsmarkt biedt mogelijkheden voor iedereen die kan werken. Tot nu toe hadden gemeenten geen speciale middelen om deze groep uitkeringsgerechtigden te helpen bij hun zoektocht naar werk. Hierdoor vallen ggz-cliënten vaak buiten de boot bij bemiddeling naar werk door gemeenten. Door extra geld vrij te maken voor IPS-begeleidingstrajecten krijgen gemeenten een middel in handen om deze groep mensen te helpen bij het vinden en behouden van werk.
Financiering
IPS-trajecten, waarvoor in het kader van deze regeling subsidie wordt verleend, worden gefinancierd door het Rijk en gemeenten. Het beschikbare budget is voor de helft gefinancierd vanuit het Rijk. De andere helft wordt door gemeenten collectief gefinancierd, via een generieke uitname uit het Gemeentefonds. UWV beheert de middelen en betaalt de IPS-trajecten uit aan de ggz-instelling.
Rol van de gemeenten
Gemeenten hebben een belangrijke rol in de regeling. Ggz-instellingen vragen toestemming voor de start van een IPS-traject bij de gemeente. De gemeente gaat eerst bij UWV na of er nog budget beschikbaar is en neemt een besluit. Bij een positieve beschikking gaat UWV over tot inkoop van het IPS-traject bij de betreffende ggz-instelling. De betaling van het IPS-traject aan de ggz-instelling wordt gedaan door UWV.
Stappenplan
Bovenstaande infographic kunt hier in pdf downloaden
Meer informatie en stappenplan
Voor gemeenten is er een infosheet gemaakt over de regeling die u hier kunt downloaden
Alle informatie over de regeling is te vinden op www.divosa.nl/ips
Kijk voor alle informatie en het stappenplan voor het aanvragen van de subsidieregeling op: www.divosa.nl/ips