IPS werkt. IPS helpt 44% van deelnemers aan een baan, andere methodieken 25%.
(Nederlands onderzoek)
Home > Wat is IPS? > Het succes van IPS > Succesfactoren
Succesfactoren
- IPS is een duidelijk omschreven methodiek met een praktijkhandleiding en een modelgetrouwheidsschaal. Dit is een checklist van specifieke criteria om na te gaan in hoeverre een IPS-praktijk aan de principes van het model voldoet. Modeltrouw ligt aan de basis van het succes van IPS.
- Iedere 3 maanden verzamelen de organisaties die IPS aanbieden (IPS programma’s) informatie over de IPS-trajecten in de vorm van het aantal trajecten, de capaciteit, resultaten rondom werk en opleiding en uitstroom. De resultaten van uitkomsten en modeltrouw worden iedere 3 maanden teruggekoppeld via kwaliteitsrapportages om van te leren en te verbeteren. Meer informatie over dit proces is terug te vinden in de informatie op de website van Phrenos over de werkmonitor.
- De effectiviteit is met behulp van wetenschappelijk onderzoek in de loop van de afgelopen twintig jaar, aanvankelijk binnen de Verenigde Staten en later ook in vele andere landen, aangetoond.
- Er komt ook onderbouwing voor de kosteneffectiviteit van IPS. Onlangs is ook in Nederlands een positieve businesscase over twee voorbeeldprojecten Het gaat om IPS bij VIP Amsterdam (Arkin) en bij de F-ACT-teams van GGZ NHN. Beide instellingen zijn voorlopers in toepassing van de methodiek in Nederland.
- IPS is een praktische benadering. Geschoolde trajectbegeleiders helpen werkzoekenden (met een ernstige psychische aandoening) die dat willen om regulier betaald werk te vinden (en duurzaam te behouden) dat past bij hun voorkeuren, ervaringen en kwaliteiten.
- IPS stelt geen voorwaarden vooraf en sluit niemand uit. Er is geen sprake van screening of mensen ‘klaar’ zijn om te werken. Ook niet van verplichte training of voorbereiding vooraf. Training vooraf kan natuurlijk wel als dat gewenst is.
- Begeleiding bij werk en behandeling, en begeleiding zijn geïntegreerd voor optimale afstemming. IPS-trajectbegeleiders maken deel uit van het ggz-behandel- of begeleidingsteam van de werkende of werkzoekende cliënten.
- IPS betekent zo snel mogelijk in een baan aan de slag. De intensieve begeleiding op de werkplek omvat ook ondersteuning van werkgevers. Training kan, zo nodig, op de werkplek gebeuren.
- Centraal staan de voorkeuren, kwaliteiten en interesse van de deelnemer, niet wat hulpverleners haalbaar achten.
- Het inschatten van arbeidsmogelijkheden (assessment) vindt doorlopend plaats, op grond van de concrete werkervaringen en functioneren op de werkplek.
- Persoonlijke hulp en advies bij administratieve zaken (uitkeringen, contracten, inzetten en aanvraag van re-integratie-instrumenten) maken deel uit van de begeleiding.
- Onderzoek laat zien dat IPS-deelnemers ook positieve (indirecte) effecten ervaren op uitkomsten die niet direct met het werk te maken hebben, zoals welbevinden, symptomen, stress en zelfbeeld.