Home > Financiën en IPS > Wetten en regels Wetten en regels
Hier vindt u de verschillende wetten en regelgeving op een rij die van toepassing (kunnen) zijn op ondersteuning bij re-integratie. Individuele vragen kunnen het best samen met de IPS-trajectbegeleider worden opgepakt.
Participatiewet
Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning nodig heeft valt sinds 1 januari 2015 onder de Participatiewet. De wet is er om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan werk te helpen. Oudere wetten zoals de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en een groot deel van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) zijn vervangen door de Participatiewet. De gemeenten voeren de wet uit. Wie een bijstandsuitkering heeft en/of wie een arbeidsbeperking heeft door ziekte of handicap (zoals door een ernstige psychische aandoening) en ook Wajongers die niet duurzaam 0% arbeidsvermogen hebben, zijn aangewezen op de gemeente voor ondersteuning bij toeleiding naar werk en ondersteuning bij re-integratie. Gemeenten bepalen op basis van maatwerk wie voor welke vorm van ondersteuning in aanmerking komt. Iedere gemeente maakt daar zelf beleid voor.
Mensen met een arbeidsbeperking door ziekte of handicap die onder de Participatiewet vallen, kunnen bij het UWV een beoordeling arbeidsvermogen aanvragen. Overigens ook, als zij geen recht hebben op een bijstandsuitkering. Als blijkt dat iemand kan werken (arbeidsvermogen heeft), kan hij zich voor ondersteuning wenden tot de gemeente. Jobcoaching behoort tot de mogelijkheden en kan mogelijk voor een IPS-traject worden gebruikt.
Wmo 2015
Gemeenten zijn op grond van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Dat kan ook gaan om ondersteuning bij arbeidsre-integratie (bijvoorbeeld begeleiding met IPS) als de persoonlijke situatie daarom vraagt. De gemeente moet als een inwoner zich meldt met het verzoek om ondersteuning, altijd onderzoek doen naar diens persoonlijke situatie. Zij legt in een verordening vast waar zij accenten legt in de algemene voorzieningen. Mogelijk kan ook een beroep worden gedaan op een maatwerkvoorziening vanuit de Wmo. De IPS-trajectbegeleider helpt dit uit te zoeken. Ook de invulling van de Wmo-verplichting om begeleiding en ondersteuning bij participatie te bieden en de toepassing van maatwerkvoorzieningen verschillen per gemeente.
Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten
Voor mensen met ernstige psychische aandoeningen is deze wet specifiek van belang. In sommige gevallen krijgen zij met voorrang recht op een baan. In combinatie met IPS-begeleiding naar werk levert het hun extra kansen op.
Banenafspraak – Werkgevers en overheid hebben in 2013 afgesproken om tot 2026 extra banen te creëren bij de overheid (25.000) en in het bedrijfsleven (100.000) om bij te dragen aan grotere arbeidsparticipatie van mensen met een arbeidsbeperking. Op 1 april 2015 is deze wet ingegaan die de afspraken in het kader van Participatiewet bevestigt.
Ondersteuning – Werkgevers en en gemeenten worden op verschillende manieren ondersteund om het quotum te halen. Om na te gaan of iemand die via een IPS-traject binnenkomt, meetelt voor de banenafspraak kan een werkgever het doelgroepregister raadplegen. UWV beheert dit register met gegevens van personen die onder de banenafspraak vallen. Het doelgroepregister is voor werkgevers online te raadplegen in het Werkgeversportaal. Een registratie kan ook schriftelijk worden opgevraagd.
Wetten rond ziekte, arbeidsongeschiktheid & arbeidsbeperking
UWV voert deze wetten uit.
Wet SUWI
UWV, gemeenten en Sociale werkbedrijven voeren samen een aantal wettelijke taken uit voor werkzoekenden en werkgevers. Dit is vastgesteld in de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI). Op grond van deze wet wordt bijvoorbeeld samengewerkt in de arbeidsregio’s (‘Samen voor de klant’).