Home > Waar is IPS? > IPS implementeren > Training IPS-trajectbegeleiders Hoe word ik IPS-trajectbegeleider?
Wanneer een instelling IPS wil aanbieden, organiseert Kenniscentrum Phrenos een in-company programma dat bestaat uit voorlichting, scholing en consultatie en een modeltrouwmeting. De training tot IPS-trajectbegeleider is onderdeel daarvan. Belangstellende kandidaat-deelnemers uit instellingen die al een in-company training hebben gevolgd, kunnen in aanmerking komen voor een landelijke IPS-training bij Kenniscentrum Phrenos.
Wie kunnen IPS-trajectbegeleider worden?
Trajectbegeleiders en projectleiders IPS werkzaam in een ggz-(behandel)team (bijv. zorgcoördinatieteams, casemanagementteams, VIP-teams, RIBW-teams, ACT-teams en FACT-teams). Het gaat om minimaal hbo-geschoolde professionals werkzaam in de langdurige zorg of rehabilitatie en arbeidsre-integratie. Kandidaat-deelnemers hebben enige jaren ervaring in het trajectmatig begeleiden van mensen met ernstige psychische aandoeningen. Zij hebben het vertrouwen en stralen het uit dat mensen met ernstige psychische beperkingen die willen werken dat meestal ook kunnen, mits zij daarin voldoende worden ondersteund. Hun motivatie voor dit werk is intrinsiek.
Relevante vooropleidingen zijn: hbo Personeel en Arbeid, hbo SPH, post-hbo arbeidsdeskundige of hbo-MW. Voor een zinvolle deelname aan de training is het van belang dat de deelnemer tijdens en na de training individuele IPS-trajecten met cliënten kan uitvoeren.
Doel
Het doel van de IPS-training is om IPS modelgetrouw te leren toepassen in denken en handelen als IPS-trajectbegeleider. Deelnemers beschikken na afloop van de training over de basisvaardigheden om een IPS-traject te kunnen uitvoeren.
Werkwijze
In de trainingen wordt de kern van IPS toegepast: al werkende leren en ontwikkelen door hetgeen aan bod komt direct toe te passen in de praktijk. De deelnemer begeleidt minimaal drie cliënten in de verschillende fases van het IPS-traject. Hij of zij reflecteert op het eigen functioneren met behulp van de Meetlat IPS, die de competenties van de IPS-trajectbegeleider weergeeft.
Zoals bij IPS voor de cliënt diens voorkeuren centraal staan, zo staan in de training de leervoorkeuren van deelnemers centraal. Uitgangspunt is hun persoonlijke en intrinsieke motivatie om een bekwaam IPS-trajectbegeleider te worden.
Inhoud
In het gezamenlijke deel van de training krijgen de deelnemers uitleg over de methodiek, ze maken opdrachten en brengen de opgedane kennis direct in de praktijk. Twee dagdelen worden besteed aan de wet- en regelgeving waarmee werkgevers en cliënten die (weer) aan het werk gaan te maken krijgen.
Een ander onderdeel is de individuele training van de deelnemer op zijn of haar eigen werklocatie (on site). De docent stemt de vorm van de coaching af op de individuele leervragen van de deelnemer. Het kan gaan om ondersteuning bij acquisitie (mee op pad gaan), aanwezigheid bij een coachingsgesprek met een cliënt of aanschuiven bij het ggz-team.
Een laatste onderdeel betreft de groepssupervisie gebaseerd op de IPS-modeltrouw. Supervisiebijeenkomsten hebben een vaste agenda en de supervisie is cliëntgericht.